Na jednání komise pro příměstskou část Čejetice byl dne 26.2.2020 předložen a konzultován následující návrh na cyklostezku.

V listopadu a prosinci minulého roku (2019) probíhal webový průzkum Nadačního fondu ŠKODA AUTO, jehož cílem bylo získat od obyvatel návrhy na bezpečnější mladoboleslavské silnice. Obyvatelé měli také možnost jednotlivé návrhy hodnotit palci nahoru a dolů. Já jsem autorem návrhu “Cyklostezka Čejetice-Dalovice-Bukovno” (vizte mapu níže).

Výsledky průzkumu jsou zřejmě opravdu zohledňovány, protože co jsem si všiml, tak semafory na konci “česanského” mostu už jsou natočené tak, že na ně řidiči vidí. A zmizelo jedno nadbytečné omezení rychlosti na 50km/h mezi Debří a odbočkou na Podlázky.

Můj tip na cyklostezku získal v porovnání s ostatními návrhy velmi “palců nahoru”. Zároveň dostal i hodně “palců dolů”, ale podle mého průběžného sledování mohl být za většinou negativních hodnocení jeden troll. Plusové body totiž přibývaly po jednotkách postupně, ale záporné body vždy v jednu chvíli poskočily o 10 až 20 bodů. Troll možná mohl používat nějaký internetový anonymizér či jen okno prohlížeče v anonymním režimu (nevím – nezkoušel jsem). Ostatně nevím, komu by takto plošně mohla vadit (cyklo)stezka pro děti a sportovce!?

Můj návrh velmi uvítala paní ředitelka Konečná ze školy v Dalovicích (naše děti tam také chodily, byly tam moc spokojené). A vím, že zdaleka nejsem první, kdo něco takového v tomto místě navrhuje. Tím, že by děti z Čejetic a Bukovna mohly chodit do školy v Dalovicích pěšky či jezdit na kole, tak by se podpořila pohybová aktivita dětí a zároveň by se omezilo používání “mamataxi”.

Já po této silnici jezdím autem, na kole, na kolečkových běžkách a před mými 15ti kg jsem tu i běhal. Mám tedy velmi dobrou představu, jaký je zde provoz a jak tu řidiči jezdí. Ve všední dny je tu intenzívní provoz osobních aut, jezdí tu autobusy i nákladní vozy, testují tu škodovácká auta s registrační značkou F. I osobní auta se míjejí jen s malou rezervou. O volných dnech je provoz výrazně menší, o to více tato silnice svádí k rychlé jízdě a řezání zatáček. Silnice je přitom nezávisle na den v týdnu velmi často využívána zejména cyklisty, a to jak pro osobní dopravu mezi vesnicemi, tak i pro sportovní vyjížďky hobíků či mládežnických klubů. Objevují se tu chodci, běžci a občas i inlajnisti. 

Už před cca 20ti lety se mi stalo, že jsem jel na kole od Dalovic a v pravé zatáčce před klesáním před Bukovnem jel rychle proti mladý řidič. Chtěl zatáčku říznout a na poslední chvíli si všiml mě, cukl volantem a vyhnul se mi. Ale pak už jsem slyšel jen zahvízdání gum a rachot plechu. Skončil na střeše v poli. Naštěstí netrefil strom a nic se mu nestalo.

Pro podporu návrhu cyklostezky jsem nedávno dostal nápad filmovat dopravu při mých vyjížďkách na kole a na běžkách. Hned při mé první vyjížďce na kolečkových běžkách s kamerou na helmě jsem získal důkaz o nebezpečnosti silnice (i když uznávám, že se toto může stát kdekoliv). Stalo se v sobotu před polednem a provoz byl minimální: cyklostezka.damto.cz/zrcatko.html (vizte i popis pod videem)

Ale hlavně: ve všední dny po této silnici jezdí testy škodovácká auta s registrační značkou F (a otáčejí se vedle autobusové zastávky u Dalovic). Proto si myslím, že by se tento návrh na cyklostezku mohl líbit Nadačnímu fondu Škoda Auto. Že by cítil jistou zodpovědnost za bezpečnost právě na této silnici a mohl by realizaci cyklostezky podpořit v rámci vyhodnocení výše uvedeného webového průzkumu “Pomozte nám udělat mladoboleslavské silnice bezpečnější”.
Libor Švejda libor.svejda@cejetice.cz

odkaz na tento dokument: cyklostezka.damto.cz příp. kratší cs.damto.cz